pre Loader

Uwagi do projektu nowelizacji ustawy – Prawo Oświatowe oraz niektórych innych ustaw

Dnia 7 sierpnia minął przewidziany przez Ministerstwo Edukacji termin uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych projektu Ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, który zakłada m.in. skatalogowanie praw i obowiązków ucznia, zmianę progów frekwencyjnych dla wagarujących uczniów, powołanie Rzeczników Praw Ucznia na szczeblu szkolnym, wojewódzkim i krajowym. Mimo że projekt ustawy zawiera kilka z naszych postulatów, to wielu miejscach jest nieprecyzyjny oraz nie uwzględnia w należyty sposób sytuacji osób uczniowskich z niepełnosprawnościami.

Dlatego w ramach konsultacji zgłosiliśmy szereg poprawek, w których domagamy się m.in.:
🔸 jawnego, sprawiedliwego, umotywowanego i obiektywnego oceniania postępów w nauce i zachowania ucznia, z poszanowaniem godności i indywidualnej sytuacji ucznia oraz uwzględnieniem zapisów zawartych w dokumentach wspierających uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
🔸 obligatoryjnego wsparcia ucznia w przypadku dłuższej nieobecności spowodowanej stanem zdrowia, żałobą bądź innymi trudnymi okolicznościami życiowymi;
🔸 pełnej dostępności, by móc bez przeszkód realizować obowiązek szkolny, w rozumieniu Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i innych aktów prawnych;
🔸 zmiany opresyjnego, nieprzystające do idei podmiotowości ucznia, słownictwa zastosowanego w projekcie ustawy m.in. zastąpienia słowa „kara” sformułowaniem „środek wychowawczy”, eksponującym wychowawczą rolę szkoły;
🔸 doprecyzowania wymogów stawianych kandydatom na stanowisko Krajowego Rzecznika Praw Uczniowskich oraz Wojewódzkich Rzeczników Praw Uczniowskich, a także przebiegu procedury ich wyboru;
🔸 powołania Rzeczników Praw Uczniowskich na szczeblu powiatowym i miejskim;
🔸 rozszerzenia katalogu obowiązków Szkolnego Rzecznika Praw Uczniowskich;
🔸 wprowadzenia wymogu tworzenia samorządu uczniowskiego w szkołach specjalnych oraz innych rodzajach placówek edukacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami.

Mamy nadzieję, że zgłoszone przez nas poprawki zostaną uwzględnione przez decydentów i przyczynią się do realnej poprawy sytuacji edukacyjnej osób uczniowskich z niepełnosprawnościami.

Ze szczegółami naszych uwag oraz ich zasadnością można zapoznać się w dołączonych do wpisu dokumentach.