pre Loader

Dzieci rozwijające się w spektrum autyzmu mają wiele trudności w szkołach systemowych. Nauczyciele często traktują wszystkich jednakowo, a dzieci z tymi zaburzeniami są wyśmiewane za to, że są inne… To jest bardzo przykre.. według mnie. Dzieci te próbują wszystkiego, aby zostać doceniane przez swoich rówieśników. Robią też przez to głupoty i za to otrzymują minusowe punkty, oceny lub uwagi z zachowania. To bardzo demotywuje wszystkie dzieci, ale najbardziej dzieci w spektrum autyzmu. To jest niesprawiedliwe, ponieważ dzieci w spektrum czasami mają trudności ze swoim zachowaniem i kontrolowaniem emocji. Nauczycieli wcale nie zwracają na to uwagi. Do tego nauczyciele uwielbiają faworyzować dzieci szczególnie te ,,tak zwane grzeczne’’. Takie dzieci lubią coś „odwalić”, a potem zrzucić na kogoś „problemowego”, czyli dziecka takiego jak ja. Nauczyciele w takiej sytuacji często nawet nie próbują znaleźć faktycznego winnego, tylko od razu mają winnego z automatu, gdyż tak jest łatwiej. To powoduje głęboki smutek i niemoc.
Często tak się czuję.

Parę tygodni temu koleżanka z klasy wlała mi do bidonu z wodą mydło i odkażacz do rąk – czemu nie wiem – nie zrobiłam jej nigdy żadnej krzywdy. Za ten czyn dostała punkty ujemne, ale nawet mnie nie przeprosiła. Nie czuję się z tym dobrze, czuję się nadal zagrożona, chodzę z nią nadal do jednej klasy – to też nie jest sprawiedliwe. Uważam, że tak nie powinno być. Moja mama prosiła szkołę, żeby tą dziewczynkę przenieść do innej klasy 5, żebym nie była narażona na dodatkowy stres, niestety nie udało się. Dlaczego? Nie wiem. Może dlatego, że spektrum autyzmu nie jest ważne, że potrzeby tych dzieci nie są pierwszoplanowe, bo nikt nas nie broni, bo nie jesteśmy w większości.

Szkoła rzeczy nieprzyjemnych.

Dzieci nieneurotypowe na co dzień źle czują się w szkole, ponieważ są zazwyczaj bardzo wrażliwe. Przeszkadzają im: głośne dzwonki na przerwach, ostre światło w klasach, krzyki i hałas na przerwach, inne szkolne dźwięki i odgłosy, chaos na lekcjach i ciągłe gadanie na lekcjach i sprawdzianach. To jest straszne. Jeden wielki szum. Jak w takim hałasie można się skupić, jak uważać na lekcjach, jak jeszcze na nich myśleć i odpowiadać na pytania nauczyciela…

Nawet w czasie przerwy nie ma gdzie odpocząć w ciszy, bo wszędzie jest głośno.

Mam wrażenie, że nikt o tym nie myśli, jak nam jest ciężko każdego dnia w takim hałasie. Czy ktoś nam próbuje pomóc?

Bardzo często się zdarza, że dzieci z autyzmem oraz innymi zaburzeniami jak na przykład ADHD są zmuszone uczyć się w edukacji domowej. Dla tych dzieci ta edukacja jest bardzo przyjazna, ponieważ: nie ma nauczycieli, kartkówek, sprawdzianów ani oceny zachowania.
Ale edukacja domowa to powinien być wybór każdego dziecka a nie konieczność.
Amelka, lat 12.

STOP przemocy! #przyjaźniedlaautyzmu
Kampania Społeczna objęta Honorowym Patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich.

fot. Michał Awin
Spotkanie Samorzecznicy u Rzecznika.
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

Chcemy całego życia Jan Gawroński OFOPIdź pobiegaj Klub Świadomej Młodzieży przy Fundacji Autism Team Klub Świadomej Młodzieży Kutno przy Fundacji Pro AperteFundacja ALEKlasa – wspieramy edukację i rozwój dzieci w spektrum autyzmu Ośrodek Terapii Neurorozwojowej „Poczuj sam”Izabela Piotrowska Aspiracje.com.pl – autyzm na koszulkach Stowarzyszenie MuditaPsycholog na spektrum/Psychologist on the spectrum Autistic Snapshots /Photography & asperger Autyzm i życie z zespołem Aspergera Fundacja Pro Aperte Fundacja Artonomia Fundacja Sentivenio wspieranie rozwoju dzieci Fundacja Pomerdało mi sięFundacja Wspólna Przystań Fundacja Sawanci Fundacja Niebieski Szlak Fundacja Pasja Rozwoju Fundacja FIONA