pre Loader

Kampania społeczna

„Mocne strony wzmacniać, słabe chronić”

Kampania pod Honorowym Patronatem
Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzeczniczki Praw Dziecka

2 – 30 kwietnia 2025


„Mocne strony wzmacniać, słabe chronić” – to hasło tegorocznej kampanii społecznej realizowanej w ramach obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu 2 kwietnia, która została objęta honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich, prof. Marcina Wiącka oraz Rzeczniczki Praw Dziecka, Moniki Horna-Cieślak.

Inicjatorami przedsięwzięcia jest młodzież samorzecznicza działająca w Klubie Świadomej Młodzieży przy Fundacji Autism Team oraz w Klubie Świadomej Młodzieży Włocławek i okolice, wspierana w działaniach przez Fundację Autism Team oraz partnerów kampanii: Fundację Ale Klasa oraz inicjatywy obywatelskie „Chcemy całego życia!” i „Nasz Rzecznik”.

Głównym celem kampanii jest zwrócenie szczególnej uwagi na wciąż aktualny problem definiowania osób w spektrum autyzmu wyłącznie przez pryzmat diagnozy, deficytów i powszechnych stereotypów, które stanowią poważną barierę utrudniającą inkluzję społeczną. Równocześnie, poprzez prezentację mocnych stron, pasji i osiągnięć w różnych obszarach życia, kampania ma za zadanie zmienić stereotypowy sposób postrzegania osób autystycznych, pokazać ich potencjał oraz pozytywnie wpłynąć na ich społeczny odbiór.

 

Tegoroczna kampania swoją formułą będzie nawiązywała do odsłon z poprzednich lat. Będzie się opierała na trzech głównych filarach: 

  1. Wypowiedzi Samorzeczniczek i Samorzeczników oraz ich rodziców i osób opiekuńczych dotyczące ich doświadczeń nawiązujących do bieżącego hasła kampanii. Uzupełniać je będą komentarze terapeutów, nauczycieli, psychologów i pedagogów.
  2. Otwarte, dostępne dla wszystkich wydarzenia towarzyszące – warsztaty, spotkania, Lekcje Różnorodności, podczas których podejmowana będzie dyskusja o tym, jak mądrze wspierać osoby neuroróżnorodne, wzmacniać ich potencjał, głos i sprawczość.
  3. Kampanijny przekaz wzmocni spot z udziałem Samorzeczniczek i Samorzeczników rozwijających się w spektrum autyzmu oraz ich rodziców i osób opiekuńczych. Jego scenariusz powstał na podstawie briefu przygotowanego przez osoby samorzecznicze. Wykorzystane w nim materiały zostały opracowane podczas dedykowanych warsztatów poprzedzających przygotowanie kampanii, realizowanych w ramach projektu „KŚM- inkluzja NIE iluzja. Partycypacja. Obywatelskość. Samostanowienie.”

 

Zachęcamy do włączenia się w kampanię poprzez:

  1. Udostępnianie np. za pośrednictwem mediów społecznościowych, stron internetowych, blogów informacji o kampanii. Poniżej zamieszczamy link do plików z treścią do wykorzystania w postach i publikacjach. Można i warto go zmienić/dostosować do potrzeb swojej komunikacji.
     
  2. Przygotowanie własnego nagrania nawiązującego do spotu promującego kampanię.  Nasz spot składa się z dwóch części. W pierwszej odsłonie na koszulkach widnieją sformułowania stereotypowo kojarzące się ze spektrum autyzmu i neuroróżnorodnością, często o negatywnym wydźwięku, stwarzające podatny grunt do dyskryminacji i innych zachowań o charakterze przemocowym ze względu na rodzaj niepełnosprawności. W dalszej części filmu bohaterowie zrywają te napisy utożsamiane ze słabymi stronami, by ukazać całą prawdę o sobie – własne mocne strony. Dzięki czemu przedstawiony zostaje rzeczywisty wizerunek osób rozwijających się w spektrum autyzmu oraz ich osiągnięć i potencjału. 

 

Gotowy film udostępniamy w swoich mediach społecznościowych
z oznaczeniem hashtagiem

#mocnisobą

(z pisownią z polskimi znakami).

 

Zobacz Film naszej kampanii społecznej:

„Mocne strony wzmacniać, słabe chronić”.

PARTNERZY